22.10.2013

Skal Jerusalem opdeles?

Fra Israeltoday.co.il/
22. oktober 2013.

Israelsk Minister: Vores hovedstad kan ikke opdeles.
Israels regering har lagt vægt på et lovforslag, der kræver, at et stort flertal i Knesset vedtager en ny fordeling af Jerusalem.

Premierminister Benjamin Netanyahu er imod forslaget og argumenterer, at det vil hindre fredsbestræbelserne.

Lovforslaget kræver godkendelse af mindst 80 medlemmer i Knesset (to-tredjedele af de 120 medlemmer i det parlamentariske organ), for at man i det hele taget kan begynde de forhandlinger, der kan føre til deling eller afgivelse af selv en lille del af Jerusalem til Palæstinenserne.

Ministerudvalget for lovgivningen bakkede lovforslaget op i en afstemning på 5-4 i søndags. More.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Læs desuden: Jerusalem er fortsat den største anstødssten.
-----------------------------------------------------------------------------------------
"Du skal tage det sølv og guld med, som kongen og hans rådgivere har givet til Israels Gud, der har sin bolig i Jerusalem." Ezra 7:15.

Dommen over folkeslagene og Israels frelse
"I de dage og på den tid, når jeg vender Judas og Jerusalems skæbne, samler jeg alle folkeslagene og fører dem ned i Joshafats dal. Dér vil jeg holde rettergang med dem om mit folk og min ejendom, Israel, som de spredte blandt folkene. De delte mit land imellem sig og kastede lod om mit folk. De solgte en dreng for en skøge, og de gav en pige for den vin, de drak." Joel 4:1-3.

"Men jeg siger jer: I må slet ikke sværge, hverken ved himlen, for den er Guds trone, eller ved jorden, for den er hans fodskammel, eller ved Jerusalem, for det er den store konges by." Matt 5:34-35.

"Men da Jesus kendte deres tanker, sagde han til dem: »Ethvert rige i splid med sig selv lægges øde, og en by eller et hus i splid med sig selv kan ikke bestå." Matt 12:25.

"Bed om fred for Jerusalem: Gid de, som elsker dig, må leve trygt." Salm 122:6.

"Hvis jeg glemmer dig, Jerusalem, så gid min højre hånd må lammes; gid min tunge må klæbe til ganen, hvis ikke jeg husker på dig, hvis ikke jeg sætter Jerusalem over min højeste glæde." Salm 137:5-6.

"Dette siger Herren: Jeg vender tilbage til Zion og tager bolig i Jerusalem. Da skal Jerusalem kaldes den trofaste by og Hærskarers Herres bjerg kaldes det hellige bjerg." Zak 8:3.

"Hør de larmende skarer i Afgørelsens Dal! Herrens dag er nær i Afgørelsens Dal. Sol og måne formørkes, og stjernerne skinner ikke længere. Herren brøler fra Zion, fra Jerusalem løfter han røsten, så himlen og jorden skælver. Men Herren er tilflugt for sit folk, et værn for israelitterne. Så skal I forstå, at jeg er Herren jeres Gud, som bor på Zion, mit hellige bjerg; Jerusalem skal være et helligt sted, hvor fremmede ikke længere færdes." Joel 4:14-17.