23.03.2013

Israelernes reaktioner på Obamas besøg.

Fra Israeltoday.co.il/
22. marts 2013.

Den Amerikanske Præsident, Barack Obamas, besøg i Israel er slut.

I en hvirvelvind på to dage smigrede Præsidenten den gennemsnitlige Israeler på en langt mere aggressiv måde, end de fleste havde forventet, ved gentagne gange at referere til Jødernes gamle og Bibelske tilknytning til dette land.

Han bad også indtrængende Israel om at fortsætte den slags sikkerhedsmæssige kompromiser, der har vist sig så katastrofale i løbet af de sidste 15 år, for at opnå fred og retfærdighed for Palæstinenserne.

Og skønt de fleste Israelere elsker Amerika og værdsætter denne gestus, mente meget få – på nær kommentatorerne i medierne - at besøget ville udvirke noget konkret.

Israel Today har talt med Israelere på gaden i Jerusalem om Obamas besøg, og dette er, hvad de havde at sige:

Ariye Caspi: "Jeg tror, at Obamas går ind for fred, og at han ønsker det, der er godt for os alle."

Aviv Eldad: "Det er godt, at han kommer, så han kan se situationen her."

Mr. Sharon: "Jeg tror, han besøger os og ellers laver noget andet. Han er ligeglad.".

Dafna Trujaman: "Først og fremmest er han Demokrat, og de er pro-Palæstinensiske, og han er selv Muslim."

Hadas Levmore: "I nogle aspekter er han pro-Palæstinensisk, og i visse henseender er han er pro-Israelsk."

Debbie: "Jeg ved ikke, hvorfor han kom."

Elana Falick: "Jeg er virkelig begejstret for, at han er her. De fleste af mine venner er ikke for Obama. Men jeg tror, dette er rigtig godt, og jeg tror, det vil afstive det faktum, at han er på Israels side, og at han støtter Israel."

Gabriel Danon: "Han har ikke udrettet andet, end andre besøgende Præsidenter i fortiden."

Talia Sandman: "Han har ikke været den mest venlige Præsident overfor Israel."

Ortal Cohen: "Jeg tror, at det virkelig kan hjælpe os til at se, hvad Amerikanerne mener om os, og hvordan man ser på os rundt omkring i verden."

Leo: "Obamas besøg er rart, men jeg tror, det er for et syns skyld."

Michele Benami: "For os er det, at Obama er i Israel, en meget god ting, for vi har brug for Amerika, og Obama er Præsident i Amerika."

Iris Marks: "Obama forsøger at være rar og smiler, når han ønsker at behage folk, men jeg tror ikke, at han går ind for noget som helst, undtagen sig selv."