Fra Ordetogisrael.no/
28. januar 2014.
En brosjyre hevder Tempelplassen er muslimsk og at kong Salomo var en muslimsk profet. Det opprører både jøder og historieinteresserte hedninger.
De islamske vaktene, waqf, følger nøye med hva besøkende foretar seg på Tempelplassen der den store Al Aqsa-moskeen dominerer i sør og Klippemoskeen med sin imponerende gullkuppel troner på toppen av Moriafjellet.
Jøder og kristne blir fratatt bønnebøker og bibler av de israelske vaktene ved inngangen for at det ikke unødig skal irritere waqf-mennene som studerer turistene som strømmer inn gjennom Mughrabiporten – den eneste porten som ikke-muslimer får lov å bruke.
På Tempelplassen hersker nemlig islam uinnskrenket, og ingen har lov å be åpenlyst eller bevege leppene på en slik måte at det kan oppfattes som bønn. Personer som gjør slikt, blir slått ned på og utvist fra plassen.
Muslimsk plass
De muslimske vaktene legger ikke skjul på sin selvsagte «eiendomsrett» til jødenes aller helligste plass.
I en brosjyre som deles ut til besøkende til «Al Haram Al Sharif» gjør waqf-styrken det klart at jøder ikke har noen som helst krav verken på Tempelplassen eller Vestmuren. Der hevdes det til og med at kong Salomo var en muslimsk profet, selv om kongen levde 1500 år før islam oppstod.
Vestmuren også kalt Klagemuren omtales i brosjyren som «Al-Buraq-muren», som de hevder er en del av den vestlige muren rundt Al Aqsa-moskeen. De skriver at muren er kjent som stedet der Muhammed bandt fast sin flygende hest Al-Buraq.
– Jøder og noen kristne påstår at muren er en del av deres såkalte Tempel, noe som er galt. De har skapt et rituale rundt dette, og står framfor muren og klager over at de mistet makten til muslimene. Selv om de ikke har det minste bevis på disse påstandene, har de gjort det til et hellig sted for jøder etter 1967, og de har foretatt såkalte arkeologiske utgravinger under muren for å overta hele moskeen, står det i brosjyren.
Historiske fakta
Den jødiske guiden Gilla Treibisch forteller i all enkelhet om de to store bygningene på Tempelplassen, Klippedomen og Al Aqsa-moskeen.
Hun begynner med historien i 1. Mosebok der Gud ber Abraham å ofre sin kjæreste sønn, Isak, på Moriafjellet som Klippedomen er reist over.
– David kjøpte området i sin tid, og kong Salomo bygget det første tempelet der som det gikk gjetord om i landene rundt. Det ble ødelagt av babylonerne, gjenoppbygget av Nehemias, og siden utvidet av kong Herodes den store.
I år 70 etter Kristus ble Tempelet lagt i grus av romerne og jødene spredt. Men Tempelplassen er for mange jøder et hellig sted med en rik jødisk historie knyttet til plassen, sier Treibisch.
Avviser historien
Slikt liker ikke de muslimske waqf-vaktene å høre. I deres ferske brosjyre avvises alle historiske bevis på at kong Salomo noensinne bygget et jødisk tempel.
– Salomo var bare en islamsk profet, og derfor kunne han ikke ha myndighet til å bygge en helligdom for noen annen gud enn Allah, står det i brosjyren.
Salomos staller har også fått nytt navn og kalles nå «Marwani Bønnehall».
I brosjyren anklages jøder og korsfarerne for å snakke om et underjordisk rom nær Tempelplassen som de kalte Salomos staller.
– Det er et bevisst forsøk på å få folk til å tro at bygningen er en del av det såkalte Tempelet, heter det i brosjyren.
Salomos staller har i alle år blitt brukt til moské, men inngangen var trang og kronglete. I år 2000 fikk waqf-styrken lov av Jordan og Israel å utbedre inngangen til moskeen.
De satte i gang med gravemaskiner og bulldosere og gravde ut hele det østre hjørne på plassen der moskeen ligger, til store protester fra israelske arkeologer.
Massene ble dumpet i Kedrondalen uten å bli undersøkt, noe også på innsiden av Tempelmuren mot Kedrondalen, der det ligger den dag i dag.
I tidligere materiale fra waqf-vaktene er benevnelsen Salomos staller brukt. I brosjyrer fra 1925 og 1950 ble hele det store området anerkjent som viktig i den jødiske historien. Der ble det også nevnt at kong Salomo bygget et tempel på stedet.
Nektes inngang
Før år 2000 fikk turister lov å kikke inn i både Al Aqsa-moskeen og Klippedomen.
I dag er dette forbeholdt troende muslimer, og vi andre må nøye oss med å studere de imponerende bygningene utvendig. 80 kilo rent gull gikk med da kong Hussein av Jordan i 1995 dekket kuppelen på Klippedomen med skinnende gull.
Før det skinte det i aluminium av kuppelen, og før 1960 var den mørk og dekket med bly.
Redd for jødene
Rabbi Chaim Richman fra Tempelinstituttet hevder waqf-vaktenes nye brosjyre er uttrykk for deres redsel for den store økningen i tallet på jøder som besøker Tempelplassen.
De liker også dårlig at media har fått øynene opp for at dette området er av stor viktighet for det jødiske folk, mener han.
– Med andre ord så vinner vi kampen, mens de bare prøver enda hardere å underminere de jødiske båndene til Tempelplassen, sier rabbi Richman.
Han hører til blant jødiske aktivister som krever en slutt på reglene som diskriminerer jøder på det hellige stedet.
Knesset-representanter fra partiet Bajit Jehudi har nylig foreslått en lov som skal gjøre det tillatt for jøder å be på stedet for første gang siden 1967.
Utvist
Også denne formiddagen i januar blir en jødisk kvinne utvist av waqf-vaktene fordi hun angivelig sto og ba på Tempelplassen. Ellers er det rolig på det store området. Bare noen titalls turister vandrer rundt blant omtrent like mange muslimer.
Den store stillheten brytes innimellom av noen ivrige heldekkede unge kvinner som roper «Allahu Akbar» – Allah er stor. Ellers er det dørgende stille.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Læs desuden:
Tel Aviv-regimet kræver "etablering af Det Tredje Tempel" i Jerusalem!