17.04.2013

Vågn op, du som sover!

Fra Understandthetimes.org/
Af Roger Oakland.

Tiderne har ændret sig. Jeg blev mindet om dette for ikke længe siden, da jeg talte til en klasse gymnasieelever på en Kristen skole. Tre eller fire minutter inde i foredraget lagde omkring en tredjedel af eleverne i klassen hovedet ned på deres pult og faldt i søvn. Da jeg var studerende, var vi forpligtede til at holde os vågne i klassen. Hvis vi ikke gjorde det, måtte vi sidde i hallen, indtil vi var klar til at komme tilbage og være opmærksomme.

Da jeg talte på en anden skole ikke længe efter, bemærkede jeg en interessant artikel, der var sat op på opslagstavlen. Overskriften lød: "Lægen siger, lad sovende teenagere hvile sig, de "nulstiller bare deres hjerner." [1] Ifølge en psykolog er det blevet fastslået, at nogle teenagere har brug for mere søvn, end man engang troede. Når de blunder i klassen, "nulstiller de bare deres hjerner," sagde psykologen. Selvom jeg ikke er psykolog, har jeg dog en smule sund fornuft. Hvis eleverne sover i klassen, hvordan kan de så lære noget?

En anden observation, jeg har gjort, er, at en dyb søvn synes at overvælde mange, der foregiver at være Bibeltro Kristne. Det synes som om, færre mennesker kommer i en kirke for at lære om det, Skriften siger. Nogle siger endda, at Bibelen ikke er tilstrækkelig for vor generation. De er på udkig efter nogle over-Bibelske erfaringer eller en ny åbenbaring, som vil stimulere dem eller få dem til at føle sig godt tilpas. Andre har forladt Sandheden og er blevet helt apatiske.

Det minder mig om en historie, jeg hørte om to Kristne, der diskuterede de problemer, som de mente, Kirken stod overfor. Den ene sagde: "Jeg kan se, at der er to store problemer: For det første, er folk uvidende om, hvad Bibelen lærer, og for det andet, er de ligeglade." Den anden Kristne svarede: "Ja, det ved jeg ikke noget om, men hvis jeg gjorde, ville jeg ikke gøre noget ved det alligevel."

Jeg er glad for det, Paulus skrev til Efeserne:
"Men alting kommer for dagen, når det afsløres af lyset. For alt, hvad der kommer for dagen, er lys. Derfor hedder det: Vågn op, du som sover, stå op fra de døde, og Kristus vil lyse for dig. Se derfor til, hvordan I lever, ikke som uvise, men som vise. Brug det gunstige øjeblik, for dagene er onde.” [2]

Ifølge Paulus' ord, bør vi altid være på vagt, især i betragtning af tidernes tegn, som klart viser, at vi lever i de sidste dage. Lad os nulstille vore hjerner og vågne op! Der sker så mange ting, som viser, at vi lever i den vigtigste periode i historien, verden nogensinde har kendt.

Jesus kommer snart! Når Han kommer, vil jeg hellere høre Ham sige: "Godt, du gode og tro tjener" end "Vågn op".

Endnotes:
[1] Moose Jaw Herald Tribune, September 11, 1997, page 1
[2] Ephesians 5: 13-16
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"I kender tilmed timen og ved, at det er på tide at stå op af søvne. For nu er frelsen os nærmere, end da vi kom til tro." Rom 13:11.