17.04.2013

Jødiske ungdommer emmigrerer til Israel for å avtjene verneplikt.

Fra Ordetogisrael.no/
17. april 2013.

Åtti unge jøder fra hele verden immigrerte til Israel for å gå rett inn i Israels forsvarsstyrker (IDF). De startet med å komme sammen i Israel til en feiring i Jerusalem i forrige uke.

Det er de USA-baserte jødiske organisasjonene Be´Nefesh og "Venner av Israels forsvar", som står bak dette spesielle emmigreringstiltaket.

Innvandrerne er klassifisert som "ensomme soldater," og kom til Israel fra Argentina, Østerrike, Hviterussland, Brasil, Canada, Colombia, Etiopia, Frankrike, Georgia, Tyskland, Ungarn, Italia, Kasakhstan, Mexico, Moldova, Nederland, Peru, Russland, Sveits, Turkmenistan, Storbritannia, Sør-Afrika, Sverige, Ukraina, Uruguay, USA og Usbekistan.

Det er i dag om lag 2.700 enslige soldater som tjenestegjør i IDF. Disse innvandrere, mange av dem unge menn og kvinner, har emmigrert til Israel ved å forlate sine hjem og sine familier i de land de kommer fra.

I tillegg til å nyte en festlig atmosfære med en reise rundt samt mottakelseskurs i Israel de første dagene i landet, ble de nye rekruttene også gitt spesielle økonomiske tilskudd som gis til IDF´s ensomme soldater.

Blant foredragsholderne på arrangementet var Immigrantminister Sofa Landver samt representranter for IDF.

"Der jeg kom fra, måtte jeg skjule min jødiske identitet, men nå er jeg stolt av å være jøde og å forsvare mitt land. Min rekruttering i IDF er en oppfyllelse av en drøm jeg har hatt," sier Aziz Hlicob, en 21 år gammel innvandrer fra Turkmenistan.

"Israel har nettopp feiret landets 65 årsdag. Men for oss er det like spennende å feire rekrutteringen av disse 80 unge fremtidige soldater," sier Nefesh B'Nefesh nestleder Erez Halfon.

"Disse unge er fremtiden for Israel. De kom fra alle hjørner av verden med et felles mål om å beskytte og opprettholde staten Israel, hjemmet til det jødiske folk. Vi jubler hver og en av dem," la Erez Halfon til.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Men der skal komme dage, siger Herren, da man ikke mere siger: »Så sandt Herren lever, som førte israelitterne op fra Egypten,«  men siger: »Så sandt Herren lever, som førte israelitterne op fra Nordens land og fra alle de lande, han fordrev dem til.« Jeg vil føre dem tilbage til den jord, jeg gav deres fædre. Jeg sender bud efter mange fiskere, siger Herren; de skal fange dem..." Jer 16:14-16a.