Fra Watcherslamp./
26. juli 2013.
Lær hvorfor, Roms Maria ikke er Bibelens Maria.
Hvorfor har åndesyner af Moder Maria optrådt i hele den Muslimske verden i de seneste årtier, og hvorfor blev St. George fejret lige så meget i 1800-tallets Anatolien, som han bliver i det moderne Storbritannien?
Margaret Coffey udforsker de Interreligiøse helgener, der har bundet forskellige trosretninger sammen i fælles højtideligholdelse og respekt.
I 1968, da Egypten blev ramt af en politisk, social og økonomisk krise, blev billedet af Jomfru Maria set over kuplen på en Koptisk-kristen kirke i Kairos forstad, Zeitun.
Marias billede blev set første gang i april 1968 - en måned efter, at arbejderne var gået i en hidtil uset strejke i en anden forstad til Kairo. Det blev set af to Muslimske vagter ved en garage overfor kirken.
Åbenbaringerne gentog sig i timevis i fem måneder, og mere end halvandet millioner mennesker hævder at have set Maria i løbet af denne tid. De modtog ingen verbal besked, men mange Egyptere fortolkede åbenbaringerne som en besked om Egyptisk enhed og fred, og som et vidnesbyrd om kraften i den åndelige verden.
I december 2009 hævdede en Muslimske nabo til en Koptisk kirke i Giza - Egyptens tredjestørste by - igen at have set et lys over kirken fra en fordelagtig position i cafeen på den anden side af vejen. I de følgende dage delte 200.000 mennesker, ”Kristne” og Muslimer, hans observation — og tog det som et tegn på, at der ville komme vanskelige tider, når enhed blev en udfordring for det Egyptiske folk.
Det viste sig at være en rettidig advarsel. Snart efter - i den Koptiske jul - blev en række ”Kristne” skudt foran en kirke.
Hvor er Maria så nu, hvor Egypten igen befinder i en krisetid?
Maria har været et af de stærkeste symboler på enhed i hele Mellemøsten på tværs af religioner, stammer og nationer.
I 1982 kom året for den såkaldte Hama-massakre, hvor det Syriske regime med særlig grundighed slog ned på Det Muslimske Broderskabs opstand i den by, der blev et af de første centre for oppositionen i den nuværende krig.
Da viste Maria sig i et almindeligt hus i den gamle bydel i Damaskus. Hun blev efterfulgt af andre manifestationer, som tiltrak tusinder af mennesker, og da hun leverede sine beskeder over en årrække, understregede de enhed og fred, først blandt "Kristne" og derefter blandt alle befolkningsgrupper.
"Vor Frue af Soufanieh" er fortsat et centralt punkt i bønnen i Damaskus — hver dag kl. 17, er huset åbent for bøn, og de, der kommer, er både ”Kristne” og Muslimer. ABC.NET.AU